دبستان ولایت مطهر
تربیت نسلی مؤمن با برجستگیهای فکری، اخلاقی و رفتاری از آرمانهای جمهوری اسلامی بوده و هست اما مسیر دستیابی به این هدف، طولانی و همراه با موانع متعدد است. بر اساس این دغدغه کارشناسان و هیئت مؤسس آموزشی و متخصصین تربیتی دبیرستان دخترانه شهید مطهری از سال 1393 مطالعات و طرحریزی برای تأسیس دبستانی با رویکرد علوم و معارف اسلامی را آغاز نمودند تا انشاءالله در حرکتی پیشرو و جهادی نمونه و الگویی عینی از نظام مطلوب تعلیم و تربیت ارائه دهند و مسیر تحقق نظام مطلوب تعلیم و تربیت را هرچه بیشتر روشنتر و هموارتر نمایند.
با عنایات و الطاف حضرت حق مطالعات و طرحریزیها به مرحله اجرا رسید و اولین دبستان علوم و معارف اسلامی ایران تحتنظر مدیریت دبیرستان علوم و معارف اسلامی دخترانه شهید مطهری در سال 1395 با نام «دبستان ولایت مطهر» تأسیس شد.
چشمانداز این مدرسه، شکل دادن نظام تربیتی جدید مبتنیبر مبانی و معارف اسلام ناب و منطبق با نیازها و شرایط روز است. شرط لازم نیل به این آرمان ابتدا طراحی نظام مطلوب در سطح نظری و منطبق با مبانی دینی و سپس رصد تمام اتفاقات مدرسه در تمام بخشها و لایهها در اجرا است تا هم در مرحله طراحی و هم در مرحله اجرا به هدف مذکور ــ مبتنیبر مبانی دینی ــ پایبند باشد. این وظیفه در مدرسه برعهده هیئت اندیشهورزان است و مأموریت این هیئت پشتیبانی فکری از بخشهای مختلف مدرسه قبل از مرحله اجرا جهت انطباق با مبانی و اصول دینی و بررسی و نظارت دائم در مرحله اجرا و بعد از آن جهت اصلاح برنامهها است.
ساختار جامع نظام آموزشی دبستان ولایت مطهر فراگیری کامل محتوای کتابهای درسی بهطور عمیق و پایدار همراه با رشد و تعالی باورها و اعتقادات دینی دانشآموزان از طریق شیوههای نوین آموزشی برمبنای طرح درسهای تلفیقی میباشد.
پژوهشمحوری، مشارکت فعال دانشآموزان در کلاس، فضاسازی آرام و بانشاط با بهرهگیری از بازیهای متنوع آموزشی همراه با قصهگویی و کتابخوانی برای تبیین بهتر مطالب درسی، اجرای نمایش و ایفای نقش توسط دانشآموزان، کار عملی و استفاده از رسانههای کمک آموزشی مانند: فیلم، عکس، لوحهای آموزشی و ... ، ایجاد بستر آموزشی مناسب برای خودیادگیری، خودارزیابی و خوداصلاحگری، فراهم نمودن فضای باغچه، آموزش و تمرین مهارتهای زندگی همراه با فعالیتهای عملی مکمل خارج از کلاس عناصر سازنده ساختار آموزشی دبستان ولایت مطهر میباشد.
دنبال نمودن مباحث درسی در اردوهای کلاسی جهت مواجهه واقعی دانشآموزان با محیط پیرامون، ارتباط حسی با طبیعت و درک عمیق همراه با شکوفایی استعدادها و پرورش خلاقیتهای فکری و عملی دانشآموزان، برگزاری اردوهای فرهنگی و جشنهای مذهبی و ملی، برگزاری برنامههای صبحگاهی مفید و بانشاط، ایجاد انگیزه و علاقهمند نمودن دانشآموزان به مطالعه کتاب از طریق تمهیدات لازم و فضاسازیهای مناسب در مدرسه و ایجاد انگیزه و پرورش دانشآموزان به انجام کار گروهی و کسب مهارت برای اجرای امور مدرسه نیز از دیگر راهبردهای آموزش تربیتی این مجموعه میباشد که امید است به حول و قوه الهی بتوانیم برمبنای فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی حرکت نوگلانمان به سمت حیات طیبه (زندگی فردی و اجتماعی مطلوب اسلامی) را شاهد باشیم.
اضافه کردن دیدگاه جدید